Pistácie – zdravá a velmi chutná exotika

Kdyby si Popelka v pohádce mohla vybrat tři oříšky jiného druhu, myslíte si, že by dala přednost pistáciím? Možná, že ano, tato exotická dřevina plodí velmi výživné a zdravé oříšky, ovšem zároveň nesmírně chutné. To je také důvod, proč si je mnozí z nás sypou do misek jako zobání při sledování oblíbeného filmu, byť mohou být přisolené, ale také nemusí.

pistáciové oříšky

Pravdou je, že z misek u televize nejdříve zmizí pistácie, kešu a para ořechy, případně pražené mandle a teprve pak vlašské a lískové ořechy. Pistáciová chuť je natolik výrazná, že silně konkuruje jiným ingrediencím při výrobě zákusků, dortíků a zmrzlinových pohárů, v Itálii se řadí pistáciová zmrzlina dokonce k nejoblíbenějším.

barevné zmrzliny

Pokud jsme vám tímto krátkým odstavcem připomněli horké léto, volné oděvy, bezstarostné procházky s pistáciovým zmrzlinovým kornoutem po pláži, ačkoli je třeba teď zimní období, nezoufejte. Pistácie jsou totiž dostupné po celý rok a můžete si s nimi jídelníček obohatit třeba už za pár dnů.

Co je v nich tak prospěšného, že nejen chutnají, ale jsou i zdravé?

Kromě nezaměnitelného aroma obsahují značné množství základních stavebních kamenů našich buněk – zdravých tuků (nenasycených mastných kyselin), proteinů a sacharidů s dlouhým řetězcem a nízkým glykemickým indexem a samozřejmě i mnoho stopových a minerálních prvků, po nichž naše těla prahnou. Minerály jsou obsaženy v dobře dostupné organické formě, ovšem pouze za předpokladu, že zbavíme oříšky kyseliny fytové a dalších nežádoucích látek, blokujících vstřebávání živin.

Všechna semínka a ořechy se tímto chrání v přírodě do doby, než nastanou příhodné podmínky ke klíčení, a tak bychom měli před konzumací pistácie buď opražit (mnoho z nich se prodává již pražených), anebo namočit na pár hodin do slané vody. Takto můžeme postupovat u všech druhů oříšků a tučných semínek.